V konferenčních prostorech Hotelu Holiday Inn Brno se v úterý 12. června 2018
vystřídala u mikrofonu řada výrazných osobností z oboru osobní dopravy.
Vyslechli jsme mnoho zajímavých názorů a podnětů..
Blíže k probíraným tématům:
Silniční balíček pro autobusovou dopravu
- Evropské komise vytvořila část silničního balíčku pro mezinárodní autobusovou dopravu, bude však jednání o tomto návrhu zahájeno?
Zřizování vnitřních dopravců: ano či ne?
- Zazněly hlasy obou stran, možná až protichůdné.
- Některým krajským úřadům se zřízení vnitřního provozovatele ekonomicky i organizačně vyplatilo, dopravci však mají jiný názor. Podle nich je tento model nesystémový a neefektivní, v podstatě krok do neznáma. Hrozí přetahování managementu a řidičů, degradace oboru a profese.
- Svoji roli hrají i média v posuzování klasických situací: spoj nejede, zřejmě nejsou řidiči. Pokud řidiče nemá městský provozovatel, jednoduše linku zruší; pokud ale řidiče nemají soukromí dopravci, vina spadne na jejich bedra.
Bariéry podnikání
- Komplikace způsobují integrované dopravní systémy. Koordinátoři koordinují nekoordinovaně a cestujících ubývá. Dopravní terminály a ceny za vjezd jsou zneužívány proti dopravcům. A za dveřmi čeká železnice se silným a útočným lobbingem a neúměrnou podporou státu..
- Samotná výběrová řízení mají složitou zadávací dokumentaci, nejsou po odborné stránce kompetentní, jsou vypisována na příliš dlouhá období, soutěžním kritériem je jen cena. Prospěla by větší přívětivost a zjednodušení podmínek účasti pro dopravce.
Slevy na jízdném
- Slovenský model byl inspirací pro Čechy, zavedli jízdné pro studenty a důchodce zdarma.
- V České republice obsluhuje drážní doprava 25 % obcí, autobusová doprava prakticky 100 %. Z toho plyne i její význam. Problém je, že nové slevy nezasahují do systému slev MHD.
Nedostatek řidičů
- Abychom službu mohli realizovat, potřebujeme řidiče. Těch je dnes nedostatek. Pomohlo by snížit věkovou hranici pro řízení autobusu a zjednodušit pravidla pro zaměstnávání zahraničních řidičů. Vytvořit jim lepší nejen mzdové, ale i pracovní podmínky.
- Dopravci z jižní Moravy nejvíc doplácí na nedostatečné kompenzování zvýšených mezd řidičů a nepovažují přístup kraje za udržitelný.
Konferenci zhodnotil generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř
„Velmi mě těší, že jsme v Brně mohli přivítat elitu české autobusové dopravy v závazku. Diskuze k jednotlivým okruhům byla zajímavá a potvrdila, že jsme se jejich volbou trefili do hlavních problémů dneška. Věřím, že i to pomůže k zachování špičkové úrovně dopravní obslužnosti v ČR a k řešení poruch. Můj dík patří všem vystupujícím, partnerům a samozřejmě účastníkům."