Představujeme školení řidičů - pracovní režimy

Pracovní režimy řidičů

 

 

Představujeme další téma profesního školení řidičů - PRACOVNÍ REŽIMY ŘIDIČŮ. Téma, které při školení řidičů využíváte nejčastěji a není se čemu divit. Jedná se o základní součást profese řidiče. Toto téma vám přiblíží odborník na toto téma pan Mgr. Vladimír Kydlíček.

 

„PRACOVNÍ REŽIMY ŘIDIČŮ

neboli  pravidla pro dobu řízení, přestávky, odpočinky a také pracovní dobu řidičů. To je nesporně téma profesního školení řidičů v pravém smyslu slova. Dalo by se klidně říci „řidičův denní chleba“. Proto se v této oblasti angažuje nejen samostatně naše školicí středisko, ale celé Sdružení ČESMAD BOHEMIA. To jako autorita připomínkuje novely předpisů, jedná s kontrolními orgány a navrhuje vhodná řešení v zájmu dopravců (zaměstnavatelů), řidičů (zaměstnanců), a také státních institucí na vnitrostátní i mezinárodní úrovni.

Modul pravidelného školení řidičů „Pracovní režimy řidičů“ tak obsahuje všechny pro řidiče důležité informace a instrukce. Jde především o bezpečnost.  Ale také o to, aby řidiči a dopravci neplatili zbytečně pokuty, aby byly respektovány jejich argumenty v případě odchylek od stanovených limitů a také, aby byla časová kapacita řidičů efektivně využívána.

Předpisy pro pracovní režimy řidičů v zásadě nerozlišují mezinárodní a vnitrostátní dopravu. Obdobně (alespoň prozatím) jsou téměř stejné také pro řidiče zájezdových autobusů a řidičů linkových autobusů se spoji nad 50 km. V tomto směru je tedy školení vlastně univerzální pro všechny řidiče. Navíc od poloviny roku 2026 se budou vztahovat také na řidiče vozidel a souprav s největší povolenou hmotností nad 2,5 t v mezinárodní dopravě. Pro specifické případy jsou stanoveny výjimky z celého nařízení EU, v některých případech pak jen z jeho některých článků. I v tomto případě je nezbytné znát i základní pravidla. Mezi řidiči také často kolují různé vlastní výklady, mýty a účelová doporučení. Někdy se také jedná o setrvačné přejímání ustanovení, která již aktuálně neplatí. Účelem našeho kurzu je mimo jiné také tyto někdy zavádějící skutečnosti uvést na pravou míru a vysvětlit správnou působnost platných předpisů. Pravda také je, že ne vždy jsou ustanovení evropských nařízení i českých zákonů a vyhlášek srozumitelné a jednoznačné. Předpisy také nemohou obsahovat detailně všechny reálné situace. Proto se snažíme „přeložit“ řeč paragrafů  do pro řidiče srozumitelného jazyka a vysvětlit je na praktických příkladech z praxe.

Často jsou účastníci školení přesvědčeni, že jednoduchá základní pravidla již velmi dobře znají a že se vše vlastně stále dokola opakuje. Ale záhy narazíme např. na neobvyklý způsob čerpání dělené bezpečnostní přestávky nebo denního odpočinku a vracíme se k elementárním ustanovením. Limity doby řízení a odpočinku jsou určeny tzv. „sociálními předpisy“. Ty se postupně stále vyvíjejí a jejich působnost se rozšiřuje. Zejména v mezinárodní dopravě je sociální ochrana řidičů někdy kontraproduktivní.  Považuji za velmi důležité, aby řidiči dobře znali i tyto souvislosti. Aby si alespoň rámcově byli vědomi povinností a svých zaměstnavatelů a také objektivní, neboli společné, odpovědnosti za případná porušení.

Hlavní část školení obsahuje podrobné a praktické vysvětlení všech situací pro dodržení denní, týdenní i dvoutýdenní doby řízení, bezpečnostních přestávek a denních a týdenních odpočinků v různých variantách. A také zvláštní situace jako režim osádky dvou a více řidičů, záznam činnosti řidiče v případě doprovázené přepravy na vlaku nebo lodi, čerpání odpočinku  v kabině vozidla atd. Důležité také je, aby řidiči uměli správně zapsat ruční záznamy v případě odchylek nebo provádění jiných činností mimo řízení. To si lze v rámci praktické části kurzu vyzkoušet a podrobně vysvětlit postupy. Zajímavá je také možnost využití vyhodnocovacího programu a načtení záznamů z karty řidiče. Lze tak bez rizika zkontrolovat případná porušení, určit příčiny, v konkrétních případech i doporučit argumentaci pro kontrolu, aby případná odchylka byla akceptována bez pokuty.

Do obsahu školení pak patří také základní informace o pracovní době řidičů. Zákoník práce a jeho prováděcí předpisy určují povinnosti především zaměstnavatelům, tedy dopravcům. Je ale vhodné, aby řidiči jejich povinnosti dobře chápali v souvislosti s dalšími podmínkami provozování silniční dopravy.

 

Jak už jsem naznačil, existují i další specifické varianty režimů práce řidičů. Například řidiči autobusů v MHD a na linkách do  50-ti km. Pro tento případ byl vytvořen samostatný modul „Pracovní režimy řidičů – přeprava osob“, který je věnován všem variantám režimů řidičů v pravidelné i nepravidelné autobusové dopravě a jejich kombinacím.

Pokud jsem zmínil, že řidiči někdy potřebují oprášit základy předpisů, musím připustit, že jsou i skutečně zkušení harcovníci, většinou pravidelní účastníci našich školení. Pro tento případ máme speciální nový modul Změny předpisů a tachografů. Zde se předpokládají základní znalosti a kurz je věnován především aktuálním změnám, speciálním situacím a praktickým řešením konkrétních situací.

Záznam činnosti řidiče v obvyklém režimu musí být veden výhradně tachografem. Vše o tachografech, v zásadě již digitálních, je obsaženo v samostatném modulu „Digitální tachograf“.
O něm je řeč v samostatném příspěvku v dalším vydání Transport magazínu.“

 

Toto školení poskytuje řidiči neocenitelné informace, které využije ve své každodenní praxi řidiče z povolání. Školení je doplňováno praktickými ukázkami, výpočty.

Těšíme se na účast vašich řidičů!

Tým školicího střediska ČESMAD BOHEMIA

Zveřejněno dne: 26. července 2023 |  Autor: Bc. Veronika Kudová, školicí středisko / Mgr. Vladimír Kydlíček

E-shop