Představujeme školení řidičů - digitální tachograf

Digitalni-tachograf

PŘEDSTAVUJEME PROFESNÍ ŠKOLENÍ ŘIDIČŮ

-  OBSLUHA DIGITÁLNÍHO TACHOGRAFU -

Tímto článkem navazujeme na naše minulé číslo transport magazínu. Po tématu pracovní režimy musí logicky přijít na řadu další stěžejní téma: DIGITÁLNÍ TACHOGRAF. Tématem vás provede pan Mgr. Vladimír Kydlíček, odborník na sociální předpisy, digitální tachografy, technické standardy vozidel, silniční kontroly a mnoho dalšího.

 

„Hlavními tématy pravidelného profesního školení řidičů jsou nesporně pracovní režimy řidičů a digitální tachografy. Proč jsou tato úzce související témata přednášena samostatně? Předpisy na doby řízení, bezpečnostní přestávky a odpočinky jsou poměrné rozsáhlé, obsahují řadu variant a výjimek a výklad je časově náročný. Na praktickou výuku používání tachografu by pak ve společném kurzu nezbýval potřebný časový prostor. Jako lektor obou témat mohu toto východisko jen potvrdit.

Obsah  školení Digitální tachograf se v současné době dle názvu orientuje především na digitální přístroje a jejich poslední vývojovou generaci.  Analogové tachografy jsou sice stále ještě ve hře, ale vyplňování záznamových listů -  „kotoučků“ se pomalu stává minulostí. Přesto má ještě význam si vždy základní pravidla připomenout. A ruční záznam při závadě tachografu se v zásadě provádí stále stejně bez ohledu na technologii. Vývoj a obnova vozového parku ovšem nezadržitelně probíhá a je nezbytné obsáhnout funkcionality nové generace digitálních přístrojů. Ty také mají mnoho nepovinných funkcí, jež mohou být pro řidiče i matoucí.

Účelem modulu je především praktická znalost ovládání tachografu, ale ukazuje se, že trochu té teorie na úvod neuškodí. Ne vždy řidiči znají dobře základní pravidla používání tachografu, jeho funkce a povinnosti při používání karty řidiče.  I když nové přístroje již upozorňují na limit platnosti karty, stále nastávají případy, že řidič nepožádá včas o novou kartu a dostává se do situace, ve které předpis neumožňuje řízení vozidla s digitálním tachografem. Je také nutné znát správný postup v případě ztráty nebo krádeže platné karty, či při jejím poškození a následné reklamaci. Zde naopak řidič řídit může, ale za striktně stanovených podmínek vedení tištěných záznamů. Je také účelné znát postup a požadavky kontroly na silnici. Kontrolní orgány mají poměrně rozsáhlé pravomoci a úkoly odhalovat manipulaci s přístroji, kartami a daty. Předpisy EU také rozlišují závažnost porušení a za určených podmínek připouštějí odchylku od stanovených limitů. Pro případné následné stanovení  pokuty je velmi žádoucí být si vědom těchto podmínek.

Jak už byl řečeno v úvodu, hlavní část školení je věnována praktickému ovládání digitálního tachografu. Základní pravidlo zadávání údajů o činnostech řidiče se s technologickým vývojem nemění. V nejobvyklejších případech je zadání jednodušší u nových verzí. Ty ale také nabízejí nové funkce. Účastníci kurzu mají možnost vidět postup zadání přímo na tachografech v cvičných panelech, tedy ve zcela reálné situaci. Pro názornost a možnost opakování situací využíváme také videoukázky a virtuální simulátory. Reálné přístroje ovšem umožňují také provedení výtisků zcela shodně s ostrými tachografy ve vozidle. Řidiči tak mohou vidět reálné záznamy činností i událostí, např. jízdy bez karty, překročení rychlosti, chyby signálu apod. Ač se někteří řidiči domnívají, že se jich některé situace netýkají, nemohou nikdy vyloučit, že se ocitnou v režimu osádky dvou řidičů, že budou absolvovat přepravu na vlaku nebo na trajektu či vystřídají během směny dvě nebo i více vozidel s tachografem.
Naše školení je na tyto situace spolehlivě připraví.

Používání tachografu není nijak zásadně odlišeno pro vnitrostátní a mezinárodní přepravy. V tomto směru není vymezena ani účast řidičů ve vztahu k přepravám, které vykonávají. Základní požadavek, záznam doby řízení, přestávek a doby odpočinku je ve všech případech stejný. Drobná specifika pro přeshraniční přepravy nehrají velkou roli. Tu ale hrají nové části smart tachografů: zařízení pro příjem signálu GNSS, rozhraní pro dálkovou komunikaci DSRC a komunikační modul telematiky ITS. Nemají přímou souvislost se záznamem činnosti řidiče, ale jsou významným předmětem při kontrole. Je tedy důležité, aby řidič znal jejich funkci, věděl o případné závadě a správně a včas ji řešil. Předmětem kontroly je také záznam o ověření tachografu a má svůj význam, aby řidič věděl,  jaké údaje štítek se záznamy obsahuje a co znamenají.

Za velmi důležité považuji také praktickou část školení, věnovanou používání karty řidiče v různých režimech a situacích. V rámci školení je k dispozici možnost načtení karty řidiče, kontrola záznamů a případných porušení a dle požadavku i jejich vytištění. Řidiči mají možnost vidět své záznamy z pohledu kontroly a naučit se také správně argumentovat, zejména v případě různých výjimek, odchylek, kombinace řízení vozidel s různými tachografy nebo vozidel a s tachografem a bez něho. Aktuálně byl již schválen předpis pro dodržování režimu práce řidiče a používání tachografu v mezinárodní dopravě vozidly s celkovou hmotností nad 2,5 t. Přestože řidiči s řidičským oprávněním skupiny B nemusí být držiteli profesního průkazu, pravidelné školení s tématy pracovní režimy řidičů a Digitální tachograf je pro ně již nyní aktuální."

Mgr. Vladimír Kydlíček

 

Toto školení poskytuje řidiči neocenitelné informace, které využije ve své každodenní praxi řidiče z povolání. Školení je doplňováno praktickými ukázkami na tachografu.

Těšíme se na účast vašich řidičů!

Tým školicího střediska ČESMAD BOHEMIA

Zveřejněno dne: 06. září 2023 |  Autor: Bc. Veronika Kudová, školicí středisko / Mgr. Vladimír Kydlíček

E-shop