Představujeme školení řidičů - dopravní předpisy

Mezinárodní dopravní předpisy

V minulých dvou číslech Transport magazínu jsme zahájili sérii článků informujících o obsahu jednotlivých témat profesního školení řidičů. Tématem Bezpečná a defenzivní jízda provedl lektor Ing. Bohumil Krajča, a tématem První pomoc lektorka Ing. Květa Batovcová.

Tentokrát zabrousíme do tématu, které je základním kamenem pro práci řidiče profesionála. Tématem jsou samozřejmě dopravní předpisy – vnitrostátní i mezinárodní.

Jsme velmi rádi, že s námi spolupracuje a téma neustále zdokonaluje pan pplk. Mgr. Jindřich Komárek Ph.D. z Policejní akademie ČR. Důležitost tohoto tématu a pozvánku na školení najdete v tomto článku.

„Dopravní prostředí se neustále vyvíjí a s tímto mnohdy překotným vývojem také legislativa. Školení řidičů profesionálů klade z pohledu andragogiky vysoké nároky na učitele, v mnoha ohledech můžeme hovořit spíše o mentorovi. Proč jsou školení náročnější než například přednášky na vysoké škole? Řidiči každý den tráví převážnou dobu řízením vozidla, a tedy za volantem. Díky tomu vidí dopravní prostředí jinýma očima než lektor a také než většinová populace. Veřejné dopravní prostředí a jeho změny, které probíhají kontinuálně, ovlivňují tuto profesi více než si je většinová společnost ochotna připustit. Řidiči při výkonu této nelehké profese vnímají řadu tlaků zvenčí a jsou pod drobnohledem veřejnosti. Každý má dnes po ruce mobilní telefon a na internetu lze nalézt řadu videí, kterými se veřejnost baví. Školení by mělo řidiči, který nemůže být z podstaty své profese on-line a čerpat informace z internetu doplnit ty informace, které pro něj mohou být užitečné.

Dopravní vzdělávání k tématům dopravní předpisy aktuálně + mezinárodní předpisy je zaměřeno na změny, které mají přímý vliv a dopad na profesi a život řidiče profesionála. Řidiči se o některých změnách v legislativě mohou dozvědět na různých webových stránkách, jenže se jedná o zprostředkované informace, které mnohdy nejsou přesné anebo dokonce pravdivé. Účelem školení tedy není pouze přednést novinky, ale především vysvětlit jejich význam pro praxi a doplnit je o užitečné informace. I přesto, že školení probíhají dle osnovy, je každé školení vzhledem k charakteru, resp. druhu dopravy jiné. Například vnitrostátní řidiči vyžadují tuzemské novinky, v současnosti se jedná zejména o připravovanou novelu bodového systému. Řidiči, kteří pracují v mezinárodní dopravě, mají nejčastěji zájem o informace týkající se pokut a jejich výše a samozřejmě ukládání trestných bodů a případného zákazu činnosti.

Současná konzumní společnost svým přístupem k životu sama příliš neřeší vlastní odpovědnost, ale po řidičích profesionálech ji vyžaduje. Proto by řidiči neměli být pouze koncovými „uživateli“ sdílených informací. Evropská ekonomika a její konzumenti jsou zcela závislí na silniční nákladní dopravě. V euroobčanovi, který využívá pro zajištění svých základních potřeb zpravidla osobní vozidlo, může velikost nákladního vozidla vzbuzovat obavy. Ovšem z pohledu statistik dopravní nehodovosti je tomu právě naopak, řidiči nákladních vozidel se obávají o život lidí, kteří nezodpovědně riskují a nechápou, že je řidič nákladního vozidla v některém okamžiku nemůže vidět a stejně tak, že při určité rychlosti prostě nelze soupravu zastavit jako osobní auto. Frustrace pramenící z těchto každodenních incidentů je nepochybně jedním z důvodů nedostatku řidičů.

Oproti řidičům amatérům jsou profesionální řidiči vozidel vybavených tachografy neustále konfrontováni s údaji, které mohou být v případě jakéhokoliv incidentu využity jak v jejich prospěch, tak neprospěch. Školení jsou zaměřena nejen na ovládání tachografu, ale právě také na jeho limity. Nejen samotní řidiči, ale také veřejnost mnohdy chápou tachografy pouze jako nástroj kontroly činností řidiče, případně osádky, ale zapomíná se na jeho úlohu v podobě ochrany hospodářské soutěže. Přitom podnikání v silniční nákladní dopravě patří mezi nejvíce konkurenční obory. Řidiči jsou proto seznamování také s úlohou kontrolních orgánů při jejich kontrole a pochopitelně právy a povinnostmi z toho vyplývajícími. Při školeních proto nezapomínáme ani na vysvětlování pracovněprávního vztahu mezi řidičem a dopravcem, který má přímý vliv na dobré jméno firmy.

Mezinárodní dopravní předpisy se ve vztahu k dopravně bezpečnostní situaci a neustále se zvyšující hustotě silničního provozu a omezené propustnosti silniční sítě zpřísňují. Řidiči, kteří tráví za volantem převážnou většinu svého času, jsou mnohdy i přes tento handicap konfrontováni s právní realitou, a to poměrně nevybíravými způsoby, například uhrazením pokut v limitu 15 dnů. Evropská unie a její členské státy měří řidičům profesionálům mnohdy stejným metrem jako řidičům amatérům, a to i přesto, že jsou veškeré údaje o činnosti řidičů archivovány. Obdobně jsou až na výjimky nastaveny také bodové systémy, které nezohledňují délku výkonu profese a počty kilometrů ujetých bez nehody. Mezi řidiči, které školíme, jsou přitom řidiči, kteří mnohdy najeli za život i více než 4 a více mil. kilometrů! A mnozí jen s drobnými šrámy a bez velké nehody…

Řidiči jsou školeni v přímé souvislosti na aktuální požadavky bezpečnostní situace a praxi u nás a také v sousedních zemích. V současnosti je vyvíjen značný tlak na změnu chování řidičů silničních motorových vozidel ve vztahu ke zranitelným účastníkům silničního provozu, tedy chodcům, cyklistům, tedy také tzv. elektromobility a mikromobility (koloběžky) a motocyklistům. Obdobným způsobem je apelováno na zvýšenou pozornost vůči chodcům na přechodech pro chodce. Řidiči jsou seznámeni s riziky a následky dopravních nehod pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek. Řidičům je vysvětlována problematika bezpečné vzdálenosti od před nimi jedoucích vozidel a také sankce, kterými za nedodržení bezpečné vzdálenosti disponují jednotlivé státy. Aktuálními tématy zůstávají mimo uvedené i nadále bezpečné uložení nákladu, technický stav vozidel a jejich hmotnost. Pozornost věnujeme také různým odlišnostem, například v sousedním Rakousku omezení jízdy IGL.

Samozřejmostí je také proškolení na základní informace a doporučené postupy v případě účasti na dopravní nehodě nejen v tuzemsku, ale také v zahraničí. Důraz je kladený na bezpečnostní opatření bezprostředně po nehodě. Pozornost zaměřujeme na nejčastější pochybení, která jsou spojena s mnoha obtížemi v souvislosti s vymáháním škody. Řidiče informujeme o rozdílných rychlostních limitech v evropských zemích a na praktických příkladech vysvětlujeme možnosti řešení protiprávního jednání. Právě odlišnosti v charakteru protiprávního jednání, resp. jeho právní kvalifikaci a možnosti vymáhání patří mezi základní probíraná témata.

Vyjma povinných částí školení věnujeme prostor také dotazům řidičů a snažíme zodpovědět jejich otázky. „

Citace: pplk. Mgr. Jindřich Komárek Ph.D.

 

Dopravní předpisy aktuálně a mezinárodní dopravní předpisy vyučují lektoři z praxe, většina z nich působí u Policie ČR. Můžete si tedy být jisti přesností informací s důrazem na dodržování předpisů a prevenci dopravních nehod.

 

Těšíme se na vás a vaše řidiče na profesním školení řidičů Dopravní předpisy aktuálně a Mezinárodní dopravní předpisy.

Tým školicího střediska ČESMAD BOHEMIA

Zveřejněno dne: 25. dubna 2023 |  Autor: Bc. Veronika Kudová, školicí středisko

E-shop